El nou batxillerat obre una disputa entre fÃsics i filòlegs0
865 19/01/2008, 11:15 el Periódico. JORDI CASABELLA
La reducció del nombre d'hores assignades a les matèries de Llengua i Literatura catalana i Llengua i Literatura castellana que figura en el projecte de decret d'ordenació dels estudis de batxillerat a Catalunya ha obert una pugna entre filòlegs, que desacrediten la proposta, i fÃsics i quÃmics, que celebren la reforma.
L'esborrany de la Conselleria d'Educació redueix de tres a dues hores setmanals el temps dedicat a cada una de les dues assignatures, alhora que reclama que la formació lingüÃstica que s'imparteixi sigui més prà ctica i transversal, o sigui que també es proporcioni des de la resta de matèries Els dos col.lectius exhibeixen arguments contraposats. La Facultat de Filologia de la Universitat de Barcelona (UB) va emetre ahir un comunicat en què manifesta la seva "greu preocupació" pel projecte perquè considera que contribuirà a empitjorar el nivell ja poc satisfactori de "competències instrumentals bà siques" de les dues llengües.
El comunicat, que firma la degana, Montserrat Camps Gaset, afirma que la pretensió de coresponsabilitzar la resta d'assignatures de la formació lingüÃstica dels alumnes "xoca amb l'evidència que el professorat de les matèries no lingüÃstiques no està en condicions d'assumir aquesta tasca". I cita el precedent d'una experiència pilot de reducció del temps dedicat a l'aprenentatge de les llengües, però de fa més d'una dècada i a l'ESO, no al batxillerat, on se'n va demostrar la perniciositat.
Camps, en una conversa amb aquest diari, encara va ser més contundent i va qualificar la proposta de "fal.là cia". "Per saber pensar i raonar es requereix un domini adequat del llenguatge i per a això és necessari disposar tant de coneixements gramaticals com d'habilitats de comunicació; són coses que no es poden separar", va dir. I garantir un domini de les dues llengües, "tant en l'expressió oral com escrita", segons es fixa en l'esborrany de decret, és incompatible, segons la seva opinió, amb la reducció horà ria.
SUPORT
No comparteix aquesta visió l'Associació de Professores i Professors de FÃsica i QuÃmica de Catalunya. L'entitat ha iniciat una campanya de suport al projecte als instituts de secundà ria i que qualifica la reforma de "mesura correctora i molt positiva". L'associació sosté que les competències lingüÃstiques no solament s'han d'adquirir a classe de llengua, "sinó especialment en les matèries en què més endavant els estudiants seran experts", o sigui, també en les assignatures de base cientÃfica.
facebook
twitter
enllaçar
comentar
Comentaris
Sense comentaris.Afegir comentari
Atenció al professorat
Dirigiu les vostres consultes i/o les peticions de visita de centre al Centre d'Atenció al Professorat.