Incidents als carrers de Veneçuela per l'aprovació de la polèmica nova llei d'educació0

405 14/08/2009, 14:42   

L'oposició a Chávez afirma que la norma té un caràcter "ideologitzant" i "excloent".

L'Assemblea Nacional (AN) de Veneçuela ha aprovat una polèmica nova llei orgànica d'educació enmig dels incidents al carrer, com els enfrontaments entre opositors i la Policia, amb una desena de periodistes ferits, en dos incidents diferents.

A la mitjanit i al cap d'unes 10 hores de debat, la presidenta de l'AN, l'oficialista Cilia Flores, ha declarat aprovada la nova llei tot i que amb l'abstenció de la minoritària bancada opositora, que ha abandonat el debat a mitja sessió amb els arguments que "no era escoltada" i per no convalidar amb la seva "presència la violació de tot el procediment" legislatiu.

La nova norma és defensada pel Govern com un instrument per avançar en la instauració del socialisme del segle XXI, però és rebutjada pels sectors opositors, acadèmics, estudiantils, eclesiàstics i gremials, entre ells els periodistes, pel seu suposat caràcter "ideologitzant" i "excloent".

L'oposició al president veneçolà, Hugo Chávez, ha insistit en el fet que el projecte de llei sotmès a una segona discussió "no és el mateix" que es va aprovar en primera lectura, fa vuits anys, l'agost del 2001. El que s'ha aprovat aquesta nit ha tingut correccions durant el debat final, entre elles la divisió en dos de l'article 10, referit a la prohibició de proselitisme polític a les escoles.

Ferits 12 informadors
El diputat del partit opositor esquerrà Podemos, Ismael García, ha dit que impulsaria la recol·lecció de firmes entre la població per proposar un "referèndum abrogatiu" en contra de la llei aprovada, que ha considerat una carta blanca perquè Chávez suposadament exerceixi "tota la rectoria de l'educació" al país.

Dotze informadors han resultat ferits aquesta tarda quan repartien volants en una avinguda del centre de Caracas en contra de l'article 50 de la llei, que han denunciat que penalitza l'exercici lliure del periodisme.

Els periodistes, que treballen en tres diaris de la Cadena Capriles, han estat atacats amb pals per presumptes afectes al Govern de Chávez, que han arribat al lloc cridant "aquest carrer és del poble" i els han acusat de "defensar a l'oligarquia".

En un comunicat, el Govern ha rebutjat "categòricament" l'atac contra els periodistes i ha precisat que la policia científica CICPC i la fiscalia han iniciat les investigacions "per establir les responsabilitats i sancions del cas".

Marxa dispersada
Abans de començar la sessió legislativa hi ha hagut moments de tensió en el centre caraqueny per la presència, en carrers paral·lels, de grups de partidaris i contraris a la llei, que no s'han enfrontat. La marxa opositora, composta en bona part per estudiants, ha intentat arribar fins a la seu de l'AN però la policia l'ha dispersat amb bombes lacrimògenes i aigua, ja que no estava autoritzada.

Els gasos han forçat algunes carreres, però ni les autoritats ni els portaveus opositors han informat que hi hagi lesionats. "S'estan enfrontant dues maneres de veure el món", ha declarat la presidenta de la Comissió d'Educació, l'oficialista María de Queipo, per a qui el projecte ha estat "àmpliament discutit per tots els sectors" durant el temps que va estar a l'espera de ser aprovada.

En un comunicat fet públic aquest dimecres, l'arquebisbat de Caracas va demanar al Parlament incloure en el currículum l'educació religiosa i diferir el debat fins al setembre per ampliar la participació de les famílies, ja que ara es troben ocupades en les seves vacances anuals.


facebook twitter enllaçar comentar


Tornar a la pàgina d'inici

Comentaris

Sense comentaris.

Afegir comentari

S'ha d'estar connectat per publicar un comentari.

Espai Personal Wiki Suport Twitter Facebook Youtube
Qui som què fem

Contacta'ns

Pots contactar amb nosaltres a la seu central o a qualsevol de les nostres seus territorials

Utilitzeu el Servei d'Atenció al Professorat per a consultes.

Política de privacitat i avís legal