Chávez dispara la crispació a Veneçuela amb la llei d’educació 0
468 15/08/2009, 13:22 El Periódico. Ángel Bermúdez #LOE,
La nova LOE va ser presentada i aprovada en el temps rècord d’una setmana i sotmesa a una única discussió. Segons l’expresident de la Comissió d’Educació de l’Assemblea Nacional, José Luis Farías, és una norma il·legal i inconstitucional, ja que no es van seguir els procediments previstos.
Hi va haver nocturnitat. Dijous passat a la mitjanit, els diputats chavistes de l’Assemblea Nacional (AN) de Veneçuela van aprovar la nova Llei Orgànica d’Educació (LOE), un instrument que té com a objectiu adequar el sistema educatiu veneçolà al projecte socialista del president Hugo Chávez.
És una legislació molt polèmica, ja que l’han rebutjada els gremis docents, les autoritats i els estudiants de les universitats autònomes, els membres del sistema educatiu privat, les associacions de pares i representants, l’Església catòlica i, fins i tot, les principals associacions de periodistes i de treballadors de la premsa.
Després de l’aprovació de la LOE, dirigents dels partits de l’oposició van fer un acte ahir amb representants estudiantils per anunciar que es declararan en rebel·lia i que promouran un referèndum amb la finalitat d’abrogar la llei.
La nova LOE va ser presentada i aprovada en el temps rècord d’una setmana i sotmesa a una única discussió. Segons l’expresident de la Comissió d’Educació de l’Assemblea Nacional, José Luis Farías, és una norma il·legal i inconstitucional, ja que no es van seguir els procediments previstos.
Farías va explicar que encara que la LOE va haver de basar-se en el text que l’Assemblea Nacional va aprovar en primera discussió l’any 2001, es va aprovar un articulat completament nou. L’actual presidenta de la Comissió d’Educació, María de Queipo, va assegurar que la llei havia estat prou discutida al llarg dels últims «10 anys».
RAPIDESA / El ministre d’Educació, Héctor Navarro, va justificar la rapidesa de la tramitació en el fet que el Govern vol aplicar la nova llei a partir del pròxim curs escolar, que comença al setembre. En termes polítics, es considera que la celeritat deriva de la petició que va fer el president Chávez a l’Assemblea per aconseguir que, a finals d’aquest any, no quedi en vigor cap llei que sigui contrària a la seva proposta socialista.
Les crítiques de fons contra la LOE se centren en elements com «l’excessiva discrecionalitat» que atorga al Govern. Segons José Luis Farías, la llei està carregada de buits que ha d’omplir l’Executiu a través de reglaments posteriors. Per l’expresident de la comissió d’Educació, la LOE estrangula els centres d’educació privada –al tancar-los la possibilitat de finançar-se per vies alternatives a les matrícules, actualment regulades– i deixa sense recursos les escoles religioses, al treure el rang de llei als subsidis escolars que reben.
A més, Farías denuncia que la llei atorga al Govern el control absolut sobre la formació i la carrera docent i retalla l’autonomia universitària, al treure a les universitats el control sobre les polítiques d’admissió i l’administració de les places.
També es qüestiona el caràcter d’«agents educatius» que atorga als consells comunals. Segons Farías, es tracta d’«instàncies populars que depenen del president de la República –equivalents als comitès de defensa de la revolució a Cuba–,que s’encarregaran del procés de catequització ideològica que vol el Govern».
TANCAMENT DE MITJANS / Un dels elements més polèmics de la LOE és una disposició que preveu portar a terme el tancament d’aquells mitjans de comunicació social que s’encarreguin de difondre missatges que «produeixin terror en els nens, incitin a l’odi, a l’agressivitat o a la indisciplina, deformin el llenguatge i atemptin en contra dels sans valors del poble veneçolà, la moral i els bons costums, la salut mental i física de la població».
Dijous a la tarda, mentre repartien pacíficament díptics en contra d’aquesta normativa, un grup de 12 periodistes van ser brutalment apallissats per simpatitzants chavistes, fins al punt que algun va necessitar intervenció quirúrgica. Entre els agredits hi havia empleats del canal Avila TV, que depèn del Ministeri de Comunicació i Informació del Govern.
facebook
twitter
enllaçar
comentar
Comentaris
Sense comentaris.Afegir comentari
Atenció al professorat
Dirigiu les vostres consultes i/o les peticions de visita de centre al Centre d'Atenció al Professorat.
Agenda
Diuen, diuen, diuen...
- guillem-89
On es suposa que hem d'enviar aquesta reclamació? i per ... - ramon-572
Bon dia, Santiago, Feu servir el Centre d'Atenció al Pro... - ramon-572
En el moment de la matrícula ja s'explica que has d'... - santiago-a2b
Cal que la SdA vagi signada digitalment? El nom de l'arxi... - gabriel-22
I si falla el correu electrònic? Aquest sistema de missatger...