El calendari escolar d’Europa i els EUA és manté immune a la grip 0
522 27/08/2009, 01:19 El Periódico
Prudència, evitar l’alarmisme i estar preparats davant qualsevol eventualitat. Els països europeus que obren el curs escolar els pròxims dies i els Estats Units coincideixen a mantenir el calendari i a descartar endarreriments i tancaments preventius per la grip A. És el mateix que el Ministeri de Sanitat defensa a Espanya abans que la setmana que ve es prengui la decisió definitiva en coordinació amb les autonomies.
ESTATS UNITS
Tancar els centres no frena els contagis
A la primavera, quan la grip A va irrompre als EUA, 700 escoles van tancar temporalment. Ara, amb el nou curs ja en marxa en alguns estats i començant gradualment en altres, les autoritats s’esforcen per enviar el missatge que les clausures generalitzades de centres educatius no són l’única opció. «Vam aprendre que tancar de forma preventiva no frena l’expansió del virus», va assegurar ahir la secretària de Sanitat, Kathleen Sebelius.
Les directrius del Centre de Control i Prevenció de Malalties reconeixen que els tancaments creen una difícil situació als menors i les seves famílies. Per això s’han pres mesures com reduir el temps d’espera recomanat per tornar a l’escola (24 hores després que desaparegui la febre en lloc de set dies). Mentrestant, els centres es preparen per a l’eventualitat que un empitjorament de l’epidèmia obligui malgrat tot a tancar les portes o a absències prolongades de classe. Per a això s’impulsen programes com planificar classes que es puguin seguir per internet.
Les autoritats insisteixen a dir que la verdadera contenció arribarà amb la vacunació. Encara que el Govern ha pressionat les farmacèutiques perquè accelerin la producció, el preventiu no estarà a punt almenys fins a mitjans del mes d’octubre vinent. És per això que es recomana a la població de més risc que es vacuni contra la grip corrent. Una hipòtesi «versemblant», segons un informe preparat per a la Casa Blanca, és que l’H1N1 infecti entre el 20% i el 40% de la població, causi entre 30.000 i 90.000 morts i forci fins a 1,8 milions d’hospitalitzacions. IDOYA NOAIN
ITÀLIA
La situació no es veu «tan preocupant»
Itàlia, on s’han registrat 1.517 casos de grip però cap mort, tampoc endarrerirà l’inici del curs, que començarà de mica en mica a partir de la setmana entrant. Mariastella Gelmini, ministra d’Educació, va assegurar fa uns dies que estava «a punt per prendre les decisions que es consideressin necessàries», però que «en aquest moment, la difusió de la grip no és prou preocupant per retardar l’obertura d’escoles».
Al juliol, Ferruccio Fazio, viceministre de Sanitat, va sospesar la possibilitat de demorar l’inici de l’any escolar «si el procés de la malaltia ho fes considerar necessari». També va apuntar que el mes de setembre serà «crucial», ja que llavors l’epidèmia comptarà amb la «capacitat de doblar el nombre de contagis cada deu dies, de mitjana». Però Gelmini va insistir: «És obvi que si l’epidèmia adquirís una dimensió important, s’assumirien totes les precaucions necessàries per fer-hi front, inclosa la d’ajornar la inauguració de l’inici del curs escolar. Però la situació per ara no es considera preocupant». El Govern preveu començar al mes de novembre la vacunació contra el virus del 40% de la població, segons l’Institut Superior de Sanitat. Rossend Domènech
REGNE UNIT
Només es tancarà en casos extrems
El Regne Unit no es planteja de moment tancar de forma generalitzada les escoles quan s’hi descobreixi l’existència de casos de grip A. Així ho va indicar l’oficial metge en cap Liam Donaldson, que va explicar que algunes pot ser que tanquin «si és necessari», però que no serà «la política a escala nacional», ja que no creu que una decisió d’aquesta mena pugui tenir «gaire impacte».
De totes maneres, seguint la tònica general de mantenir la normalitat però preparar-se de cara a qualsevol eventualitat, el Departament de Sanitat ha finançat amb 2,56 milions d’euros un total de 14 projectes d’investigació sobre la grip A, entre els quals se’n troba un que té com a objectiu avaluar quina efectivitat té la clausura dels centres educatius i establirà en quins casos és recomanable fer-ho. Encara que Donaldson va admetre que és gairebé impossible predir amb precisió quan es produirà un nou augment dels casos, els experts pronostiquen que passarà quan a partir de la setmana que ve gran part de les escoles tornin a obrir (al Regne Unit no hi ha estipulada una data unificada per al començament del curs acadèmic). Un altre dels projectes determinarà el període de contagi d’adults i nens, ja que existeixen indicis que aquests últims poden ser portadors del virus per més temps. ELENA MATARÓ
FRANÇA
Classes de prevenció per als alumnes
De cara a l’inici del curs, els pròxims 2 i 3 de setembre, França ha posat en marxa un pla de prevenció als col·legis. A més a més de les classes de matemàtiques o història, els alumnes rebran instruccions sobre les mesures que han de prendre per evitar el contagi. Unes mesures que s’inclouen en la nova campanya de prevenció llançada ahir pel Govern i que ensenya, posem per cas, com esternudar.
En cas que en una mateixa classe es registrin tres casos de grip A, l’aula serà tancada. Els alumnes hauran d’estar en quarantena almenys set dies. Les classes podran ser recuperades amb cursos difosos per televisió, ràdio i internet. A secundària es designarà un professor de guàrdia per atendre els dubtes que puguin tenir els escolars confinats. També es farà arribar als pares una circular amb instruccions sobre la conducta a adoptar, com trucar al metge de capçalera en cas de detectar-se símptomes per evitar el col·lapse d’urgències. Els professors i treballadors de guarderies, juntament amb el personal mèdic, formen part dels col·lectius que rebran la vacuna de forma prioritària.
A les guarderies, de la mateixa manera que a les escoles, el prefecte –l’autoritat provincial– podrà prendre la decisió d’un tancament parcial o total a partir de tres casos registrats. Els pares que no puguin tenir els fills a casa podran enviar-los a un altre centre. ELIANNE ROS
ALEMANYA
Sense debat i amb un calendari regional
Com a estat federal en què les competències en matèria educativa corresponen als länder, el curs escolar no començarà a tots els estats la setmana que ve, però sí en alguns com Saxònia. Tot i que el calendari és diferent, sí que hi ha hagut una postura uniforme a l’hora de descartar mesures preventives per afrontar una possible epidèmia de grip A. Tampoc s’ha produït un debat sobre la conveniència d’endarrerir l’entrada a les aules. Segons l’ambaixada alemanya, als länder que ja han començat el curs no hi ha hagut problemes. F. C.
ESPANYA
Sanitat s’oposa a una demora
Per ara no hi ha «proves científiques» a Espanya que aconsellin endarrerir l’inici del curs escolar o tancar col·legis. El secretari general de Sanitat, José Martínez Olmos, es va mostrar ahir així de contundent davant els dubtes i les reticències d’algunes autonomies i dirigents del PP. Olmos va argumentar que la incidència de contagis «encara és baixa», 34 casos per cada 100.000 habitants, molt lluny del pic estacional de grip, que se situa gairebé en el doble. La qüestió s’abordarà de forma definitiva al Consell Interterritorial de Salut del 31 d’agost, i la decisió serà ratificada un dia després a la Conferència Sectorial d’Educació.
La majoria de les comunitats són partidàries que el virus A/H1N1 no alteri el calendari escolar i que els estudiants iniciïn el curs la data prevista després d’una decisió «coordinada i acordada per tots, per transmetre serenitat», segons el titular d’Educació, Ángel Gabilondo. Navarra és l’única autonomia que s’ha desmarcat i preveu que els seus 100.000 escolars iniciïn les classes al llarg de tres setmanes a partir del 3 de setembre.
facebook
twitter
enllaçar
comentar
Comentaris
Sense comentaris.Afegir comentari
Atenció al professorat
Dirigiu les vostres consultes i/o les peticions de visita de centre al Centre d'Atenció al Professorat.
Agenda
Diuen, diuen, diuen...
- guillem-89
On es suposa que hem d'enviar aquesta reclamació? i per ... - ramon-572
Bon dia, Santiago, Feu servir el Centre d'Atenció al Pro... - ramon-572
En el moment de la matrícula ja s'explica que has d'... - santiago-a2b
Cal que la SdA vagi signada digitalment? El nom de l'arxi... - gabriel-22
I si falla el correu electrònic? Aquest sistema de missatger...