PROFESSORS DE SECUNDÀRIA PER LA COHERÈNCIA DE LES PONDERACIONS DE LA NOVA SELECTIVITAT0
1015 11/01/2010, 10:08 Professors de secundària contra les ponderacions
Després d'una primera reunió amb professors de diversos centres de Catalunya, tant públics com concertats, s'ha constituït aquesta plataforma amb l'objectiu de denunciar la falta de coherència de les noves PAU a Catalunya, concretament pel que fa a les ponderacions de la fase específica. Per altra banda també tenim l'objectiu de proposar i exigir solucions per a les promocions d'estudiants que faran les PAU del 2010 i del 2011 (el fet que les ponderacions actuals siguin provisionals no impedeix que milers d'estudiants d'aquestes promocions vegin el seu futur condicionat).
Les ponderacions de la fase específica de les noves PAU es basen en la divisió de l'antiga selectivitat entre assignatures obligatòries de modalitat per accedir a les diferents vies d'estudis universitaris. Com que les vies han desaparegut en el nou model i els estudis universitaris es divideixen ara en àrees de coneixement, es produeixen ponderacions incongruents de les matèries per accedir als estudis dels nous graus. Alguns exemples, prou coneguts: dibuix tècnic pondera 0,1 per estudiar Arquitectura, mentre que biologia pondera 0,2 per al mateix grau; economia de l'empresa pondera 0,1 per estudiar Econòmiques, o literatura (catalana o castellana) sols pondera 0,1 per estudiar Filologia catalana o hispànica. Aquesta diferència pot suposar diferències considerables en la nota final i determinar si un estudiant podrà cursar o no el grau pel qual s'ha estat preparant.
Hi ha hagut diferents intents per part d'estudiants, professors, centres o col·lectius de centres que han adreçat les seves queixes al Departament d'Educació, al Consell Interuniversitari de Catalunya, al Síndic de Greuges, als mitjans de comunicació i fins i tot al Parlament de Catalunya. Algunes d'aqueses queixes no han obtingut resposta; altres han obtingut respostes negatives o evasives. El resultat és que de moment no ha canviat res i que ja queda poc temps per intentar que canviï. Per això som conscients que hem d'unir esforços per aconseguir, abans que sigui massa tard, que es modifiquin les ponderacions de les PAU 2010 i 2011.
També volem aclarir que, com es desprèn de la normativa, tant la del Ministeri d'Educació com la del Departament d'Innovació, Universitats i Recerca, les ponderacions depenen de cada comunitat autònoma, no del ministeri. Les incongruències de les nostres ponderacions no les trobem en altres comunitats com Madrid, València o les Balears.
Amb les ponderacions proposades pel Consell Interuniversitari de Catalunya es perjudiquen molts estudiants pel fet que alguns graus s'han vinculat a una modalitat de batxillerat concreta (com és el cas de Psicologia o de Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport, vinculades ara a la modalitat de Ciències de la Salut) quan els alumnes ja havien cursat el 1r curs de batxillerat i ja estaven matriculats a 2n d'una altra modalitat. Aquest problema no el tenen els estudiants d'altres comunitats autònomes, ja que les ponderacions tenen en compte que si els estudiants ja estan cursant una altra modalitat també han de ponderar amb 0,2 les optatives d'aquesta modalitat (batxillerat de Ciències socials, en aquest cas).
Altres incoherències de les ponderacions catalanes tampoc no les trobem en altres comunitats autònomes, on el Dibuix tècnic pondera amb 0,2 per anar a Arquitectura, l'Economia de l'empresa amb 0,2 per estudiar Econòmiques i la Literatura o el Grec 0,2 per cursar Filologia, per dir alguns exemples en què, com hem dit abans, la ponderació és 0,1 a Catalunya.
Totes les qüestions descrites anteriorment fan que les nostres PAU no ofereixin igualtat d'oportunitats als estudiants. Es veuen discriminats els qui cursen solament una assignatura que ponderi amb 0,2 en comparació als qui en cursen dues o tres. De fet, els qui en cursen solament dues també poden estan en desavantatge amb els qui en cursen tres, ja que la possibilitat de suspendre un dels exàmens els pot perjudicar més. Si ens posem a pensar en la desigualtat d'oportunitats respecte als estudiants d'altres comunitats autònomes, aleshores el problema es magnifica.
Si comparem com afecten les ponderacions a les diferents modalitats, també arribem a la conclusió que perjudiquen més els estudiants d'unes modalitats que els d'altres, alhora que perjudiquen la pròpia modalitat (qui es voldrà matricular en el futur a una assignatura que no pondera 0,2?). Si donem un cop d'ull a les assignatures que sempre ponderen amb 0,1 ens adonem fàcilment de quines són les modalitats perjudicades.
Un altre inconvenient de l'actual sistema és que les assignatures optatives tenen una dedicació setmanal de quatre hores, com les de modalitat, però els alumnes no poden examinar-se'n a les PAU. Aquestes assignatures són diverses i moltes es cursen a 1r de batxillerat, però en el cas de la segona llengua estrangera i la psicologia, que en molts centres es cursen a 2n de batxillerat, i que tenen una vinculació clara amb alguns graus universitaris, també és injust que els estudiants no se'n puguin examinar. De tota manera, aquest tema sí que depèn del Decret del Ministeri d'Educació (REAL DECRETO 1892/2008, de 14 de noviembre,), que estableix quines assignatures són de modalitat i quines optatives.
Per acabar, volem insistir que, com hem dit al principi, la intenció d'aquesta plataforma no és tan sols denunciar les incoherències de les actuals ponderacions sinó aconseguir que es modifiquin abans de la data d'inici de la preinscripció a les PAU. Per això haurem de fer un estudi de les ponderacions per tal d'establir una proposta coherent i justa que haurà de ser flexible i oberta a millores fins que sigui definitiva. Aquesta proposta s'hauria de poder discutir i consensuar amb els responsables de l'administració encarregats de l'organització de les proves d'accés als estudis universitaris(Consell Interuniversitari de Catalunya i del conseller del Departament d'Innovació Universitats i Empresa).
No ens sembla que sigui massa tard per rectificar un error que ja no s'hauria d'haver produït i que genera injustícies que poden acabar sent denunciades si s'arriben a produir. Tenim el que queda del mes de desembre i el mes de gener per aconseguir aquest canvi, però per això necessitem que us adheriu a aquesta plataforma, individualment i com a centre educatiu.
Esperem, doncs, que us adheriu a aquesta plataforma. Ho podeu fer completant el formulari que trobareu en aquest enllaç:
http://spreadsheets.google.com/viewform?hl=ca&formkey=dDNFX1BvSmctdC1aZ2NadWcwcUYtckE6MA
Montserrat Sarret i Vilaseca
IES Pere Ribot de Vilassar de Mar
Ma Àngels Torredemer Taló
Col·legi Lleó XIII de Barcelona
Jordi Sàlvia i Lardiez
IES Badalona 9
facebook
twitter
enllaçar
comentar
Comentaris
Sense comentaris.Afegir comentari
Atenció al professorat
Dirigiu les vostres consultes i/o les peticions de visita de centre al Centre d'Atenció al Professorat.
Agenda
Diuen, diuen, diuen...
- guillem-89
On es suposa que hem d'enviar aquesta reclamació? i per ... - ramon-572
Bon dia, Santiago, Feu servir el Centre d'Atenció al Pro... - ramon-572
En el moment de la matrícula ja s'explica que has d'... - santiago-a2b
Cal que la SdA vagi signada digitalment? El nom de l'arxi... - gabriel-22
I si falla el correu electrònic? Aquest sistema de missatger...