Un pacte educatiu inspirat en la LEC0

741 01/02/2010, 09:32       #LOCE, #LEC,

Promoure l'equitat i l'excel·lència educativa. Fomentar l'autonomia pedagògica, organitzativa i de gestió dels centres. Reforçar el paper dels equips directius i potenciar una nova cultura de l'avaluació, que permeti retre comptes dels resultats a la societat. Definir un currículum centrat en competències més que en matèries, que garanteixi que l'alumnat ha adquirit els coneixements bàsics en finalitzar l'etapa obligatòria. I incentivar una carrera professional basada en l'estímul i el reconeixement de mèrits.

Són frases quasi literals extretes de la proposta de pacte educatiu que el ministre d'Educació, Ángel Gabilondo, va traslladar dimecres als responsables d'Educació de les comunitats autònomes en forma de 104 mesures per a la millora del sistema. I responen gairebé amb la mateixa literalitat al text de la llei d'educació de Catalunya (LEC) aprovada al juliol.

El document, que per primer cop preveu que qualsevol canvi normatiu derivat de l'aplicació d'alguna de les mesures s'hagi d'aprovar per dos terços dels diputats al Congrés, no fa cap referència a la petició del PP de garantir l'ensenyament en castellà a les comunitats amb llengua pròpia i tampoc a la supressió de l'assignatura d'educació per a la ciutadania, que els populars volen eliminar a la primària i al batxillerat.

Maragall va celebrar que el document que ara se sotmet a debat amb l'objectiu que a finals de febrer hi hagi un text definitiu per debatre en profunditat hagi recollit "l'esperit" de la LEC i que no qüestioni el model lingüístic de Catalunya. El conseller va aplaudir igualment que el ministeri s'hagi fet ressò de la necessitat de dotar-se de mecanismes que promoguin la continuïtat dels estudis als ensenyaments postobligatoris. La proposta estrella llançada amb aquest objectiu és modificar el currículum de 4t d'ESO per donar-li un caràcter orientador amb dos perfils, un enfocat al batxillerat, i l'altre, a la formació professional.

L'objectiu és assolir, a deu anys vista, que un 85% dels joves completin estudis postobligatoris, sobretot a la FP, una modalitat que es considera "clau" per "avançar cap a un nou model sostenible i diversificat" i que es vol potenciar ampliant la seva connexió amb l'entorn empresarial i flexibilitzant les condicions d'accés des del batxillerat i la universitat.

La proposta exemplifica la voluntat de "flexibilitzar" el sistema sense tancar cap porta. Així, a diferència dels itineraris educatius que proposava la llei de qualitat impulsada pel PP (LOCE), la mesura que planteja el PSOE deixa oberta l'elecció per una opció o l'altra als ensenyaments postobligatoris, independentment de quina hagi estat l'opció elegida a 4t d'ESO. La idea és que en aquest curs hi hagi un tronc comú de matèries bàsiques i una diversificació de matèries en funció de l'opció elegida.

Com ja es fa a Catalunya, es proposa una avaluació externa a 6è de primària, a més d'una altra a 3r, i, pel que fa al finançament, es parla d'incrementar la inversió en educació en l'horitzó del 2015 fins a assolir un percentatge similar del PIB al que hi destinen els països europeus.


facebook twitter enllaçar comentar


Tornar a la pàgina d'inici

Comentaris

Sense comentaris.

Afegir comentari

S'ha d'estar connectat per publicar un comentari.

Espai Personal Wiki Suport Twitter Facebook Youtube
Qui som què fem

Contacta'ns

Pots contactar amb nosaltres a la seu central o a qualsevol de les nostres seus territorials

Utilitzeu el Servei d'Atenció al Professorat per a consultes.

Política de privacitat i avís legal