Les escoles podran seleccionar docents i decidir sobre els continguts0

763 04/08/2010, 11:13       #LEC,

Les direccions assumiran àmbits de gestió que fins ara eren competència del departament d'Educació i tindran més capacitat de decisió tant en l'àmbit pedagògic com en el de la gestió. En aquest últim, destaca la seva autonomia per seleccionar una part del professorat a través d'una comissió de selecció i l'elecció dels docents substituts a partir d'una llista establerta, un dels punts més polèmics pel rebuig frontal dels sindicats. La direcció podrà també imposar sancions als docents per faltes lleus o proposar la incoació d'un expedient per falta greu.

Les escoles i instituts de Catalunya gaudiran de més autonomia i les direccions podran decidir, per exemple, com s'agrupen els alumnes i com s'organitzen les assignatures, a més de tenir capacitat per seleccionar una part del professorat i imposar-hi sancions. Aquestes són algunes de les novetats que introdueix el decret d'autonomia dels centres educatius que el Govern català ha aprovat aquest dimarts en l'última reunió abans de les vacances d'estiu. El decret és una de les peces fonamentals del desplegament de la Llei d'Educació de Catalunya (LEC).

Segons el Departament d'Educació, el decret d'autonomia dels centres busca comptar amb direccions de centres escolars forts que tirin endavant projectes educatius sòlids amb la convicció que d'aquesta manera s'aconseguiran millorar els resultats educatius. D'aquesta manera, les direccions assumiran àmbits de gestió que fins ara eren competència del departament d'Educació i tindran més capacitat de decisió tant en l'àmbit pedagògic com en el de la gestió. En aquest últim, destaca la seva autonomia per seleccionar una part del professorat a través d'una comissió de selecció i l'elecció dels docents substituts a partir d'una llista establerta, un dels punts més polèmics pel rebuig frontal dels sindicats. La direcció podrà també imposar sancions als docents per faltes lleus o proposar la incoació d'un expedient per falta greu, i se'ls dóna autonomia per decidir els càrrecs de responsabilitat que necessiten.



Retocs en els continguts

En l'àmbit pedagògic, tindran capacitat per decidir, per exemple, com s'agrupen els alumnes del centre, ja que no hauran de seguir obligatòriament el criteri de l'edat. Es podrà decidir també com s'organitzen les assignatures i el temps que s'hi dedica, amb l'única limitació de les hores totals per matèria i etapa educativa, i fins i tot introduir una nova matèria.

Avaluació dels centres

Cada centre, a més, haurà d'elaborar en un termini de quatre anys un projecte educatiu en el qual fixaran els seus objectius acadèmics i les seves prioritats. L'Agència d'Avaluació de l'Educació de la Generalitat serà l'encarregada d'avaluar en quina mesura es compleixen els objectius fixats en el projecte educatiu i s'avaluarà tant els centres, com el professorat i la direcció. La Generalitat podrà revisar, en funció dels resultats, els projectes educatius de les escoles, substituir les persones amb responsabilitats i fins i tot retirar els recursos addicionals que hagi rebut un centre. En el cas de resultats positius, es reconeixerà a la direcció i als docents dels centres amb mèrit i graus en la seva carrera professional, cosa que implica també un increment del sou.



Pedra angular de la LEC

Aquest decret és la tercera peça d'un engranatge que completen el Decret d'Avaluació i el Decret de Direccions que encara no s'han aprovat definitivament i que desenvolupen la Llei de Educació. L'oposició a la política educativa de la Generalitat des de l'aprovació ara fa poc més d'un any de la LEC ha portat els sindicats de docents a convocar quatre vagues en els dos últims anys. El Govern català també ha aprovat aquest dimarts el decret d'ordenació de 0 a 3 anys, que incideix en el caràcter educatiu d'aquesta etapa i posa èmfasi a la col·laboració entre família i escola.

Relacionat

Decret d'Autonomia de Centres educatius.

Les 'Perles' del Decret de Direccions i Autonomia de Centres

SECUNDARIA.INFO núm. 37. Decret d'autonomia de centres: o perquè el Departament ens obliga a anar a la vaga


facebook twitter enllaçar comentar


Tornar a la pàgina d'inici

Comentaris

Sense comentaris.

Afegir comentari

S'ha d'estar connectat per publicar un comentari.

Espai Personal Wiki Suport Twitter Facebook Youtube
Qui som què fem

Contacta'ns

Pots contactar amb nosaltres a la seu central o a qualsevol de les nostres seus territorials

Utilitzeu el Servei d'Atenció al Professorat per a consultes.

Política de privacitat i avís legal